Skolbanken Logo
Skolbanken

Årskurs:

F

Programmering

Falkenbergs Montessoriskola, Falkenberg · Senast uppdaterad: 18 november 2022

Programmering med lego

 

Syfte: 

- Vad är programmering

- Känna till några saker i vår vardag som är programmerade.

- Känna till några begrepp som tekniskt system, sensor. 

- Hur man kan programmera genom att bygga och konstruera med lego. 

Arbetssätt:

Film: Typiskt teknik : Datorer, Sli.se

Film: Programmera mera : Vad är programmerat?, Sli.se

 

- En lektion av pedagog ifrån KomTek som berättar om programmering och om vad det kan vara.

- Samtala tillsammans med klasskompisar om programmering. 

- Bygga tillsammans med en klasskompis en snigel, fläkt, robot genom att följa instruktioner i appen WeDo 2.0. 

- Programmera tillsammans med en klasskompis en snigel, fläkt, robot så att de utför olika aktiviteter, med hjälp av instruktioner i appen WeDo 2.0

 

 


Läroplanskopplingar

Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.

Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom observationer, mätningar och samtal om iakttagelser. Hur elevnära företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder eller enkla tabeller och diagram

Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback