Skolbanken Logo
Skolbanken

Programmering med Blue Bots

Förskolan Orion, Gävle · Senast uppdaterad: 21 augusti 2023

Vi vill introducera enkel programmering i barngruppen med hjälp av Blue Bots. Vi vill utmana barnen att tänka strategiskt, matematiskt och dessutom ge kännedom om olika begrepp som kommando, programmera, programmerare, kod, höger och vänster m.m.

 

Bakgrund

Programmering i förskolan

Enkel programmering, roligt och lärorikt!
Vi har ett uppdrag att stimulera och utmana barns intresse för teknik.
Programmering är ett språk som barn behöver lära sig förstå och använda eftersom det kommer vara en förutsättning för många framtida yrken. Programmering handlar om att instruera en maskin eller dator att utföra ett visst arbete.

Syfte

Vi vill introducera enkel programmering i barngruppen bl.a. med hjälp av Blue-Bots.

Vi vill utmana barnen att tänka strategiskt, matematiskt och dessutom ge kännedom om olika begrepp så som kommando, programmera, programmerare, kod, höger och vänster m.m.

Syftet med att arbeta med programmering på förskolan är att barnen ska få möjlighet till att utveckla sin förståelse och sina olika förmågor kring begreppsuppfattning, symbolers kommunikativa funktioner, läge och riktning, föra och följa resonemang.

Det är svårt att räkna ut hur många tryck man skall göra.
Kommer den att svänga höger nu?
Har vi programmerat rätt?

Målkriterier

Dessa förmågor och lärprocesser kommer vi att utveckla:

  • Kommunikation
  • Att ge instruktioner
  • Att förstå och följa instruktioner
  • Att lyssna
  • Tänka i flera steg
  • Matematik
  • Att föra matematiska resonemang
  • Samarbete
  • Turtagning
  • Planering
  • Lägesbeskrivning
  • Logiskt tänkande
  • Språk 

Undervisning/Aktiviteter

  •  Genom att programmera blue-bot. Blue-bot är en liten robot som kan förflytta sig i olika riktningar med hjälp av förinställda knapptryckningar. 
  • Vi använder oss av ett ritat landskap där barnen få ge varandra instruktioner om vart de ska börja och sluta.
  • vi använder oss av en genomskinligt rutnät, där vi under lägger olika former. Barnen får programmera varandra vart de ska börja och sluta.
  • Hur många knapptryckningar behövs?
  • Arbeta i smågrupper. De får byta plats med en kompis i ett annat rum efter en stund.
  • För att det skulle bli en bra lärande situation så är vi noga med att gå igenom vad vi tränar.
  • Vi tränar på att resonera med en kompis för att lösa problemet att ta Blueboten till sitt mål.
  • Det gör vi genom att vi först tänker ut ett mål dit vi vill att Blueboten ska gå.
  • Efter vi har tänkt ut målet programmerar vi koderna för det. Vi lär oss programmera roboten

Dokumentation

Foto/Film

Barnens lärloggar


Läroplanskopplingar

självständighet och tillit till sin egen förmåga,

förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,

förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,

ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,

förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,

förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,

förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback